Het diagnoseproces: wat vindt de cliënt zelf?
Karin - 47 jaar
“Zelf ben ik heel open en dat was het contact met CompetenSYS ook, dus dat paste goed. Ik kreeg goede hulp bij het invullen van de digitale vragenlijst. Het diagnosegesprek een week later was enorm fijn. Ik zit in een burn-out en voelde me in dat gesprek echt gehoord. Er werd geen druk op me gelegd. Natuurlijk solliciteer ik en hoop ik dat ze verder kijken dan alleen naar mijn CV. Want mijn talenten staan daar niet in. Dolgraag wil ik die uitkering uit en aan de slag!”
Frits - 57 jaar
“Ik zit al een hele tijd in de uitkering en waar ik soms verdrietig van word, is dat door alle procedures en regels mensen zoals ik tussen wal en schip belanden. Dat gebeurt niet expres, maar de partijen die mij en anderen aan het werk willen helpen, zijn te weinig op elkaar afgestemd. Wat ik wens is dat er wordt gewerkt met het mens achter de cliënt. Systemen en procedures zijn voor de massa, niet voor alle individuen. Ik geef niemand de schuld hoor, maar voel me wel een roepende in de woestijn…”
Carla - 48 jaar
“Het zelf invullen van de digitale vragenlijst ging gemakkelijk en vond ik zinvol. Wat ik echt waardeerde is hoe het persoonlijke gesprek met de consulent verliep. Ik heb chronische rugklachten en daar was alle aandacht voor. Er werd goed doorgevraagd en ik voelde begrip. Zo werk ik als vrijwilliger bij het Rode Kruis en hoe ik dat werk doe, daar werd goed naar gevraagd. Heel fijn! Ik ben nog niet uit de uitkering maar ik geloof wel dat dit soort dingen me erbij gaan helpen.”
Jolien - 55 jaar
“Het invullen van de digitale vragenlijst was intens voor mij. Gelukkig zag iemand van CompetenSYS dat en vroeg hij aan me of het wel ging. Fijn dat er zo prettig werd gereageerd. Ik heb nog nooit een uitkering gehad dus voelde ik me erg emotioneel. Daarnaast kwakkel ik met m’n gezondheid en heb ik de pleegzorg voor m’n kleinkind. Dat diagnosegesprek was zo prettig, ik voelde me ertoe doen. Ik werk namelijk 15 uur per week als vrijwilliger op de school van mijn kleinkind en dat wordt dus ook gezien als arbeid. Daar zet ik me met hart en ziel voor in, mooi dat die inzet ertoe doet.”
Mooie scores en verbeterpunten
De cliënten die we spraken beoordeelden het zelf invullen van de digitale vragenlijst, voorafgaand aan hun diagnosegesprek, met gemiddeld een 7. De individuele diagnosegesprekken beoordeelden ze met gemiddeld een 9! In deze gesprekken voelden alle cliënten zich gehoord en begrepen. Er was ruimte voor hun verhaal en dat waardeerden ze enorm. Als verbeterpunten gaven ze mee om nog meer taalhulp en computers in te schakelen voor het invullen van de vragenlijst en de bijeenkomsten hiervoor kleinschaliger te organiseren. Dat zijn goede tips die we zeker meenemen in de continue ontwikkeling van onze processen voor een optimale diagnose.
Innovatieve samenwerking Berg en Dal en CompetenSYS
In de afgelopen maanden heeft de gemeente Berg en Dal met tevredenheid samengewerkt met CompetenSYS om hun participatiedoelen verder vorm te geven. Naast het besluit om gebruik te maken van het diagnose- en matchingssysteem van CompetenSYS, heeft de gemeente ook gekozen voor extra ondersteuning in de uitvoering van diagnosegesprekken. Janneke van der Wijst, consulent participatie bij de gemeente, vertelt over de impact van deze samenwerking en de rol van CompetenSYS in het realiseren van een meer gestructureerde en efficiënte werkwijze.
Lees meerSamenwerking CompetenSYS met Gemeente Almelo
“Het onbenut arbeidspotentieel binnen de gemeente beter benutten.” antwoordt Koen Schneider, projectleider bij gemeente Almelo, op de vraag wat het project in samenwerking met CompetenSYS het beste omschrijft. “Het is een uitdaging voor vrijwel iedere gemeente; zorgen dat de Participatiewet zo goed mogelijk wordt uitgevoerd en inwoners naar vermogen een bijdrage leveren aan de samenleving.”
Lees meerLoonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten
Voor de tweede in de reeks 'werkgeversverhalen' hebben we Meesterwerk benaderd. Ilja Wentink, sinds 2015 werkzaam bij Meesterwerk als interne jobcoach, vertelt ons meer over Meesterwerk, haar rol binnen de organisatie en de samenwerking met CompetenSYS.
Lees meer