info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Het diagnoseproces: wat vindt de cliënt zelf?

Hoe ervaren zij het diagnosetraject?

Interviews met cliënten

‘Zelfsturing, de cliënt aan zet’: die termen vliegen je om de oren in de sociale zekerheidswereld. CompetenSYS faciliteert dit al jaren met haar systeem voor diagnostiek én ontwikkelt het continu. Namens gemeenten nodigt CompetenSYS regelmatig cliënten uit voor het zelf invullen van een digitale vragenlijst, die de basis vormt voor een optimaal diagnosegesprek. We vroegen enkele cliënten hoe zij deze werkwijze, met nadruk op een stuk zelfregie, nou eigenlijk ervaren.

Lees hieronder enkele reacties;

Karin - 47 jaar

“Zelf ben ik heel open en dat was het contact met CompetenSYS ook, dus dat paste goed. Ik kreeg goede hulp bij het invullen van de digitale vragenlijst. Het diagnosegesprek een week later was enorm fijn. Ik zit in een burn-out en voelde me in dat gesprek echt gehoord. Er werd geen druk op me gelegd. Natuurlijk solliciteer ik en hoop ik dat ze verder kijken dan alleen naar mijn CV. Want mijn talenten staan daar niet in. Dolgraag wil ik die uitkering uit en aan de slag!”

Frits - 57 jaar

“Ik zit al een hele tijd in de uitkering en waar ik soms verdrietig van word, is dat door alle procedures en regels mensen zoals ik tussen wal en schip belanden. Dat gebeurt niet expres, maar de partijen die mij en anderen aan het werk willen helpen, zijn te weinig op elkaar afgestemd. Wat ik wens is dat er wordt gewerkt met het mens achter de cliënt. Systemen en procedures zijn voor de massa, niet voor alle individuen. Ik geef niemand de schuld hoor, maar voel me wel een roepende in de woestijn…”

Carla - 48 jaar

“Het zelf invullen van de digitale vragenlijst ging gemakkelijk en vond ik zinvol. Wat ik echt waardeerde is hoe het persoonlijke gesprek met de consulent verliep. Ik heb chronische rugklachten en daar was alle aandacht voor. Er werd goed doorgevraagd en ik voelde begrip. Zo werk ik als vrijwilliger bij het Rode Kruis en hoe ik dat werk doe, daar werd goed naar gevraagd. Heel fijn! Ik ben nog niet uit de uitkering maar ik geloof wel dat dit soort dingen me erbij gaan helpen.”

Jolien - 55 jaar

“Het invullen van de digitale vragenlijst was intens voor mij. Gelukkig zag iemand van CompetenSYS dat en vroeg hij aan me of het wel ging. Fijn dat er zo prettig werd gereageerd. Ik heb nog nooit een uitkering gehad dus voelde ik me erg emotioneel. Daarnaast kwakkel ik met m’n gezondheid en heb ik de pleegzorg voor m’n kleinkind. Dat diagnosegesprek was zo prettig, ik voelde me ertoe doen. Ik werk namelijk 15 uur per week als vrijwilliger op de school van mijn kleinkind en dat wordt dus ook gezien als arbeid. Daar zet ik me met hart en ziel voor in, mooi dat die inzet ertoe doet.”

Mooie scores en verbeterpunten

De cliënten die we spraken beoordeelden het zelf invullen van de digitale vragenlijst, voorafgaand aan hun diagnosegesprek, met gemiddeld een 7. De individuele diagnosegesprekken beoordeelden ze met gemiddeld een 9! In deze gesprekken voelden alle cliënten zich gehoord en begrepen. Er was ruimte voor hun verhaal en dat waardeerden ze enorm. Als verbeterpunten gaven ze mee om nog meer taalhulp en computers in te schakelen voor het invullen van de vragenlijst en de bijeenkomsten hiervoor kleinschaliger te organiseren. Dat zijn goede tips die we zeker meenemen in de continue ontwikkeling van onze processen voor een optimale diagnose.


Talentenpool helpt sociale diensten Zuid-Limburg bij matching

Talentenpool helpt sociale diensten Zuid-Limburg bij matching

Gidion Custers is senior adviseur bij de sociale dienst Maastricht-Heuvelland in Zuid-Limburg. Hij vertelt over hoe de diverse sociale diensten in deze regio, verdeeld over drie gewesten (Parkstad, Maastricht-Heuvelland en Westelijke Mijnstreek), er alles aan doen om ‘de beste kandidaat op de beste plek te krijgen en de beste plek bij de beste kandidaat’. Hun motto verklapt het al: de beste match vind je met oog voor kandidaat én werkgever. Door hierbij de regiogrenzen te overstijgen met de slimme selectietool ‘Talentenpool’, zijn er meer mogelijkheden en resultaten. De manier waarop ze dit doen in het zuiden van ons land is vrij uniek.

Lees meer
Realisatie Tozo-OndernemersScan met RSD KRH

Realisatie Tozo-OndernemersScan met RSD KRH

In twee maanden tijd 20.000 mails en 18.000 telefoontjes beantwoorden en pakweg 9.000 aanvragen verwerken van een hele nieuwe doelgroep in nood: ondernemers voor de Tozo-regeling. Dat overkwam de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD KRH) in maart 2020 en natuurlijk vele andere gemeenten.

Lees meer
Met de ‘Kompas-aanpak’ naar passend werk


Met de ‘Kompas-aanpak’ naar passend werk


Rico Meijers, participatiecoach bij ISD Kompas in Zuid-Limburg, vertelt trots over hoe hij en zijn collega’s met hun Kompas-aanpak zoveel mogelijk cliënten met een uitkering naar passende arbeid begeleiden. “Arbeid in de breedste zin van het woord,” benadrukt hij daarbij.

Lees meer

Tips voor je diagnosegesprek