info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Het diagnoseproces: wat vindt de cliënt zelf?

Hoe ervaren zij het diagnosetraject?

Interviews met cliënten

‘Zelfsturing, de cliënt aan zet’: die termen vliegen je om de oren in de sociale zekerheidswereld. CompetenSYS faciliteert dit al jaren met haar systeem voor diagnostiek én ontwikkelt het continu. Namens gemeenten nodigt CompetenSYS regelmatig cliënten uit voor het zelf invullen van een digitale vragenlijst, die de basis vormt voor een optimaal diagnosegesprek. We vroegen enkele cliënten hoe zij deze werkwijze, met nadruk op een stuk zelfregie, nou eigenlijk ervaren.

Lees hieronder enkele reacties;

Karin - 47 jaar

“Zelf ben ik heel open en dat was het contact met CompetenSYS ook, dus dat paste goed. Ik kreeg goede hulp bij het invullen van de digitale vragenlijst. Het diagnosegesprek een week later was enorm fijn. Ik zit in een burn-out en voelde me in dat gesprek echt gehoord. Er werd geen druk op me gelegd. Natuurlijk solliciteer ik en hoop ik dat ze verder kijken dan alleen naar mijn CV. Want mijn talenten staan daar niet in. Dolgraag wil ik die uitkering uit en aan de slag!”

Frits - 57 jaar

“Ik zit al een hele tijd in de uitkering en waar ik soms verdrietig van word, is dat door alle procedures en regels mensen zoals ik tussen wal en schip belanden. Dat gebeurt niet expres, maar de partijen die mij en anderen aan het werk willen helpen, zijn te weinig op elkaar afgestemd. Wat ik wens is dat er wordt gewerkt met het mens achter de cliënt. Systemen en procedures zijn voor de massa, niet voor alle individuen. Ik geef niemand de schuld hoor, maar voel me wel een roepende in de woestijn…”

Carla - 48 jaar

“Het zelf invullen van de digitale vragenlijst ging gemakkelijk en vond ik zinvol. Wat ik echt waardeerde is hoe het persoonlijke gesprek met de consulent verliep. Ik heb chronische rugklachten en daar was alle aandacht voor. Er werd goed doorgevraagd en ik voelde begrip. Zo werk ik als vrijwilliger bij het Rode Kruis en hoe ik dat werk doe, daar werd goed naar gevraagd. Heel fijn! Ik ben nog niet uit de uitkering maar ik geloof wel dat dit soort dingen me erbij gaan helpen.”

Jolien - 55 jaar

“Het invullen van de digitale vragenlijst was intens voor mij. Gelukkig zag iemand van CompetenSYS dat en vroeg hij aan me of het wel ging. Fijn dat er zo prettig werd gereageerd. Ik heb nog nooit een uitkering gehad dus voelde ik me erg emotioneel. Daarnaast kwakkel ik met m’n gezondheid en heb ik de pleegzorg voor m’n kleinkind. Dat diagnosegesprek was zo prettig, ik voelde me ertoe doen. Ik werk namelijk 15 uur per week als vrijwilliger op de school van mijn kleinkind en dat wordt dus ook gezien als arbeid. Daar zet ik me met hart en ziel voor in, mooi dat die inzet ertoe doet.”

Mooie scores en verbeterpunten

De cliënten die we spraken beoordeelden het zelf invullen van de digitale vragenlijst, voorafgaand aan hun diagnosegesprek, met gemiddeld een 7. De individuele diagnosegesprekken beoordeelden ze met gemiddeld een 9! In deze gesprekken voelden alle cliënten zich gehoord en begrepen. Er was ruimte voor hun verhaal en dat waardeerden ze enorm. Als verbeterpunten gaven ze mee om nog meer taalhulp en computers in te schakelen voor het invullen van de vragenlijst en de bijeenkomsten hiervoor kleinschaliger te organiseren. Dat zijn goede tips die we zeker meenemen in de continue ontwikkeling van onze processen voor een optimale diagnose.


Loonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten

Loonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten

Voor de tweede in de reeks 'werkgeversverhalen' hebben we Meesterwerk benaderd. Ilja Wentink, sinds 2015 werkzaam bij Meesterwerk als interne jobcoach, vertelt ons meer over Meesterwerk, haar rol binnen de organisatie en de samenwerking met CompetenSYS.

Lees meer
Loonwaarde-metingen bij UW Utrecht

Loonwaarde-metingen bij UW Utrecht

Met grote regelmaat komen de Loonwaardeprofessionals van CompetenSYS bij werkgevers door het hele land voor het uitvoeren van loonwaardemetingen. Zo ook bij UW Utrecht; een participatiebedrijf in Utrecht dat zich inzet voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt; Arjan de Zeeuw vertelt ons hier meer over.

Lees meer
Bestandsanalyse Drechtsteden: de inwoner aan zet!

Bestandsanalyse Drechtsteden: de inwoner aan zet!

De Sociale Dienst Drechtsteden biedt inwoners met een bijstandsuitkering ondersteuning gericht op (ontwikkeling naar) werk, en voor wie dat niet mogelijk is; activering en participatie. Binnen het totale bestand is een groep inwoners aanwezig die aangeven een fysieke belemmering te ervaren om aan het werk te kunnen. Een deel hiervan is al goed in beeld, maar van een ander deel is nog onvoldoende duidelijk welke ondersteuning passend is. Dient te worden ingezet op de route richting (regulier) werk of moet de focus komen te liggen op activering en participatie? Om antwoord te kunnen geven op deze vragen heeft de Sociale Dienst Drechtsteden CompetenSYS gevraagd een bestandsanalyse uit te voeren en deze groep met een fysieke belemmering nader te onderzoeken.

Lees meer

Tips voor je diagnosegesprek