info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Werkdag van een consulent diagnostiek; never a dull moment

In de rubriek ‘de werkdag van Jork’ zullen verschillende thema’s voorbij komen die ik tegenkom in mijn werk. Maar waar bestaat mijn werkdag eigenlijk uit? Ik wil jullie graag meenemen in een dag uit het leven van een consulent diagnostiek bij CompetenSYS.

In de rubriek ‘de werkdag van Jork’ zullen verschillende thema’s voorbij komen die ik tegenkom in mijn werk. Maar waar bestaat mijn werkdag eigenlijk uit? Ik wil jullie graag meenemen in een dag uit het leven van een consulent diagnostiek bij CompetenSYS. Een consulent diagnostiek bij CompetenSYS voert gesprekken met cliënten die een bijstandsuitkering ontvangen. In het kader van de Participatiewet worden van deze doelgroep de mogelijkheden richting werk of participatie in kaart gebracht. De meeste diagnosegesprekken voeren wij op locatie bij de desbetreffende gemeente waarmee wij samenwerken. De ene week zijn er gesprekken met cliënten in Maastricht, waar dit de andere week in Almelo kan zijn. Bij gesprekken op locatie waarbij we langer moeten reizen, hebben wij een zogeheten dubbeldag en overnachten we daar. Voor de liefhebbers is er na afloop van een werkdag de kans om de betreffende locatie te verkennen en uiteten te gaan.

Het diagnosegesprek; never a dull moment.

Op naar de diagnosegesprekken. Om de werkdag goed te beginnen pak ik wat te drinken en log ik in op het CompetenSYS-platform om te zien of er van tevoren al vragenlijsten zijn ingevuld die naar de te spreken cliënten verstuurd zijn. Deze vragenlijst is bovendien de rode draad bij het gesprek. Het wordt tijd om de eerste cliënt op te halen in de wachtruimte, de gesprekken gaan beginnen. Om gelijk met de deur in huis te vallen; geen gesprek is hetzelfde bij deze doelgroep. Ik heb meegemaakt dat ik eerst iemand spreek die een baan gevonden heeft en daardoor niet meer afhankelijk is van een uitkering, maar dat in een volgend gesprek überhaupt te bewonderen is dat een cliënt aanwezig is bij het diagnosegesprek gezien diens situatie. Ook de houding van cliënten kan heel wisselend zijn, de ene persoon is uiterst welwillend, terwijl de ander niet openstaat voor hulp in diens situatie. Aan de consulent diagnostiek de taak om de situatie in kaart te brengen met behulp van de vragenlijst van CompetenSYS, om vervolgens passend advies richting de klantmanager van de gemeente te verstrekken over de werkfitheid.

Van gesprek naar rapport

Van de cliënten die ik gesproken heb, maak ik op een latere werkdag rapportages in CompetenSYS. Tijdens het gesprek is het cruciaal om al aantekeningen te maken, zodat je bij het uitwerken iets hebt om op terug te vallen. Over verschillende onderwerpen in de digitale omgeving dien je, indien relevant, een situatiebeschrijving te maken hoe de cliënt ervoor staat. Uiteindelijk voorzie je de klantmanager van de gemeente van advies over het beste vervolg bij de gesproken cliënt. Mocht dit lastiger zijn om in te schatten, dan spar ik even met collega’s en/of neem ik contact op met de betreffende klantmanager voor een juiste afstemming. Als ik uit eigen ervaring spreek, geeft deze samenwerking een voldaan gevoel. Diagnosegesprekken en rapporteren zijn als een estafette, je gaat van het ene na het andere gesprek of rapportage, bent verantwoordelijk voor jouw diagnoses om vervolgens het stokje over te dragen aan de klantmanager van de gemeente.

Diagnosegesprekken en rapporteren zijn als een estafette, je gaat van het ene na het andere gesprek of rapportage, bent verantwoordelijk voor jouw diagnoses om vervolgens het stokje over te dragen aan de klantmanager van de gemeente.

Lees ook andere artikelen

Samenwerking CompetenSYS met Gemeente Almelo

Samenwerking CompetenSYS met Gemeente Almelo

“Het onbenut arbeidspotentieel binnen de gemeente beter benutten.” antwoordt Koen Schneider, projectleider bij gemeente Almelo, op de vraag wat het project in samenwerking met CompetenSYS het beste omschrijft. “Het is een uitdaging voor vrijwel iedere gemeente; zorgen dat de Participatiewet zo goed mogelijk wordt uitgevoerd en inwoners naar vermogen een bijdrage leveren aan de samenleving.”

Lees meer
Loonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten

Loonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten

Voor de tweede in de reeks 'werkgeversverhalen' hebben we Meesterwerk benaderd. Ilja Wentink, sinds 2015 werkzaam bij Meesterwerk als interne jobcoach, vertelt ons meer over Meesterwerk, haar rol binnen de organisatie en de samenwerking met CompetenSYS.

Lees meer
Loonwaarde-metingen bij UW Utrecht

Loonwaarde-metingen bij UW Utrecht

Met grote regelmaat komen de Loonwaardeprofessionals van CompetenSYS bij werkgevers door het hele land voor het uitvoeren van loonwaardemetingen. Zo ook bij UW Utrecht; een participatiebedrijf in Utrecht dat zich inzet voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt; Arjan de Zeeuw vertelt ons hier meer over.

Lees meer